Wat is EPTE therapie?

EPTE therapie staat voor echogeleide percutane electrolyse. Het is een nieuwe en innovatieve behandelmethode om langdurige peesklachten te behandelen. EPTE therapie komt officieel uit Spanje en wordt veelal toegepast bij topsporters, recreatieve sporters en overbelasting. EPTE therapie wordt gebruikt om de vicieuze cirkel van pijn te verbreken en wordt ondersteunt door een specifiek oefenprogramma om de pees sterker, gezonder en goed belastbaar te maken.

Hoe ziet een EPTE therapie behandeling er uit?

Er zal eerst een intake en onderzoek afgenomen worden alvorens er gestart wordt met een EPTE therapie behandeling. Tijdens het onderzoek wordt er een echo gemaakt van de aangedane pees. Als blijkt dat er sprake is van een peesontsteking welke langer dan 3 maanden aanwezig is, dan zal er gestart worden met de EPTE therapie behandeling.

Tijdens de behandeling wordt er een dunne naald in de pees gebracht onder echogeleiding. Als patiënt kun je meekijken naar het echobeeld. Afhankelijk van welke pees er behandeld wordt duurt de EPTE therapie behandeling 1 minuut en 20 seconden tot 1 minuut en 50 seconden. Tijdens de behandeling wordt een lichte elektrische stroom toegediend. Deze stroom zet een aantal fysiologische reacties in gang om het herstel van de pees te bevorderen.

Het aanprikken van de pees kan gevoelig zijn terwijl de behandeling niet als pijnlijk wordt ervaren. De EPTE therapie behandeling kan wel als vervelend worden ervaren. Na de behandeling wordt er gestart met een specifiek oefenprogramma welke gericht is op het versterken van de pees.

Om een goed herstel te realiseren zijn er ongeveer 4 tot 6 behandelingen met EPTE therapie nodig. Een groot voordeel is dat er weinig tot geen bijwerkingen plaatsvinden. Na ongeveer 3 maanden kun je vaak weer de pees volledig belasten.

Ben je geïnteresseerd in EPTE therapie? Maak dan snel een afspraak!